top of page

Kafka in Izegem

  • sofiedeblauwe
  • Feb 27
  • 2 min read
Gemeenteraadsleden Julie Vandewatere en Hannes Vanderstraeten op de Centrumbrug
Gemeenteraadsleden Julie Vandewatere en Hannes Vanderstraeten op de Centrumbrug

Half januari kondigde het stadsbestuur een reeks nieuwe kleine maatregelen aan in het mobiliteitsbeleid. Dat een nieuwe meerderheid snel een aantal zichtbare ingrepen wil doen om het verschil te maken met de vorige bestuursperiode is te begrijpen, maar dan moet het wel doordacht gebeuren. Eén van die ingrepen zorgt er nu voor dat je met een bromfiets klasse B niet meer over de centrumbrug kan rijden. 


Waar liep het verkeerd? Volgens de wegcode hebben bestuurders van bromfietsen klasse B, op wegen met een maximumsnelheid van 50km/u of lager, de keuze om te rijden op de rijbaan of het fietspad. Tenzij met verkeersborden 1 van de opties wordt verboden. Na de aanleg van het brugpark heeft de vorige meerderheid ervoor gekozen om met verbodsborden alle fietsers en bromfietsen te verbieden op de rijbaan te rijden, dus moesten ze het fietspad gebruiken.


Een paar weken geleden heeft de Vlaams Belang en Stip + meerderheid beslist dat ze bromfietsen klasse B liever niet op het fietspad zien en hebben daarom verbodsborden geplaatst op het fietspad over de brug, maar zonder de bestaande verbodsborden voor de rijbaan weg te nemen! Op deze manier moeten ze nu ofwel omrijden tot aan de brug van Emelgem of Kachtem ofwel hun bromfiets te voet over de centrumbrug duwen. Dit kan toch niet de bedoeling zijn! 


Het wordt nog gekker als je de situatie ter plaatse gaat bekijken. Zo staan de verbodsborden op de brug, maar niet onderaan aan het fietspad die komt van aan de Prins Albertlaan. Bromfietsen klasse B mogen dus langs deze fietspaden de brug oprijden, maar mogen dan niet meer verder over de brug. Op deze manier creëer je verwarring en juridische onzekerheid voor de weggebruiker.



"Normaal worden ingrepen in de mobiliteit eerst op de commissies Openbare Werken en Mobiliteit besproken, waar alle fracties uit de gemeenteraad zijn vertegenwoordigd. Maar er zijn zelfs nog geen data gekend voor de eerste vergaderingen van de commissies" zegt gemeenteraadslid Hannes Vanderstraeten van Vooruit-Groen. "Door het nieuwe kiesdecreet kon de meerderheid reeds begin december van start gaan, in plaats van in januari zoals het vroeger was. We zijn dus bijna 3 maanden verder en ondertussen nemen ze wel volop maatregelen zonder ze te bespreken met de oppositie, met deze gevolgen. We zullen de volgende gemeenteraad dus zelf een interpellatie moeten indienen om uitleg te vragen aan de schepen van mobiliteit"

 
 

Recent Posts

See All
bottom of page